Van kleuter naar pre-puber
Ontwikkelingen in het innerlijk leven van kinderen Cursus
Inhoud
Gedurende de basisschoolperiode maken kinderen een grote ontwikkeling door. Vakleerkrachten vormingsonderwijs proberen aan te sluiten bij wat hun leerlingen kunnen, ervaren en belangrijk vinden, en bij te dragen aan hun levensbeschouwelijke ontwikkeling. Maar wat is ‘ontwikkeling’ in dit verband?
Deze online cursus bestaat uit twee blokken:
In het eerste blok staat het denken van kinderen over levensvragen centraal. We bespreken theorieën over ontwikkelingsstadia in dat denken en de kritiek daarop. Hierbij komt de relatie tussen de levensbeschouwing van ouders en kinderen aan de orde, en verschuivingen in hoe kinderen omgaan met symbolen. Blokjes theorie, concreet gemaakt met voorbeelden en filmpjes, wisselen we af met opdrachten en gesprekken in groepjes waarin je de theorie verbindt met de praktijk.
In het tweede blok verdiepen we ons in studies naar de spiritualiteit van kinderen, die uitgaan van spiritualiteit als een algemeen menselijk vermogen. Daarmee verschuift het accent van ‘denken’ naar ‘ontvankelijkheid’ en wat in de literatuur ‘relationeel bewustzijn’ wordt genoemd. Ook onderzoeken we het idee dat levensbeschouwelijke ontwikkeling in de basisschoolperiode een ontwikkeling van winst én verlies is.
Na deze cursus…
- ken je enkele theorieën rond levensbeschouwelijke ontwikkeling.
- ken je enkele belangrijke onderzoeken naar de spiritualiteit van kinderen.
- heb je zicht op manieren waarop je deze kennis kunt integreren in je werk.
Cursusduur: 4 uren.
Cursusleider: L. (Liesbeth) Vroemen
Liesbeth Vroemen is pabodocent, onderwijsadviseur en redacteur van de methode Hemel en Aarde. Onlangs verscheen van haar hand het boek ‘De wolken horen ook bij ons. Kinderen, spiritualiteit en onderwijs’.
Planning
Module | Datum | Van | Tot | Locatie |
Bijeenkomst | wo 5-2-2025 | 16:00 | 18:00 | ONLINE |
Bijeenkomst | wo 5-2-2025 | 19:00 | 21:00 | ONLINE |