De diepte in met verhalen
En andere manier om beschouwend te lezen Cursus
Inhoud
Levensbeschouwelijk onderwijs en het werken met verhalen, die twee horen bij elkaar. Als het lukt om kinderen in een verhaal te laten duiken, zodat er een wisselwerking tot stand komt tussen het kind en het verhaal, dan gebeurt er iets in de klas, iets bijzonders. Dan ontstaat er ruimte voor persoonsvormend onderwijs.
In deze cursusmiddag gaan wij werken met levensbeschouwelijke verhalen. We gaan de verhalen op een zodanige manier lezen dat we diep in de verhalen door dringen om zo de wisselwerking tussen het verhaal en de lezer op gang te brengen. We doen dat aan de hand van verschillende stappen, vertaald naar een didactisch model dat in de klas gebruikt kan worden. Elke stap kent meerdere werkvormen, waar je als leerkracht uit kunt kiezen.
Tijdens de cursus wordt dit model eerst geïntroduceerd en daarna gaan we zelf een paar oefeningen doen om het model beter te begrijpen. Tot slot ontwerpen we een les die je kunt gebruiken voor jouw klas/klassen. Dit doen we aan de hand van een verhaal dat je zelf meeneemt naar de cursus: een zelfgekozen religieus/levensbeschouwelijk verhaal dat jij inspirerend vindt voor kinderen en waar je graag een les aan zou willen wijden.
Na deze cursus…
- weet je wat de stappen van contemplatief lezen zijn en wat de oorsprong van contemplatief lezen is.
- heb je een les ontworpen met behulp van het didactisch model voor contemplatief lezen aan de hand van een zelf meegenomen religieus/levensbeschouwelijk verhaal.
Cursusduur: 3 uren.
Cursusleider: dr. J. (Juliëtte) van Deursen-Vreeburg
Juliëtte van Deursen is universitair docent Godsdienstpedagogiek aan de Tilburg School of Catholic Theology. Zij is vorig jaar gepromoveerd op een onderzoek naar contemplatief lezen en persoonsvorming in het levensbeschouwelijk onderwijs op de middelbare school.
Planning
Module | Datum | Van | Tot | Locatie |
Bijeenkomst | wo 27-11-2024 | 15:00 | 18:00 | Johannescentrum - Utrecht |