Rijke vragen stellen
25 vragen - 1000 antwoorden Cursus
Inhoud
Er zijn vragen waarop bijna niemand het antwoord zeker weet. Hoe word je gelukkig? Van wie is de aarde? En waarom helpen mensen elkaar? Het zijn vragen met veel mogelijke antwoorden, waar veel over te vertellen valt.
Veel kinderen hebben van nature een grote nieuwsgierigheid en een groot voorstellingsvermogen. Als vakleerkracht kun je die vaardigheden extra stimuleren, door het stellen van rijke vragen en het verkennen van mogelijke antwoorden. Niet om kinderen uit te leggen hoe het zit, maar om hen uit te dagen zelf na te denken over het leven en de wereld.
In deze didactische nascholing verkennen we verschillende vragen uit het boek 25 vragen - 1000 antwoorden (Kwintessens, 2025). In dit boek worden bij 25 vragen antwoorden gegeven uit verschillende levensbeschouwelijke tradities, geschiedenis, wetenschap, filosofie en door kinderen.
Auteur Erik Idema vertelt over rijke vragen die je kunt stellen in de klas, en hoe je het onderzoekend vermogen van kinderen kunt stimuleren met verhalen, wetenschappelijke ontdekkingen, filosofische inzichten en meer. In groepen bedenken we actieve werkvormen die de deelnemers direct in de klas kunnen gebruiken.
Na deze nascholing…
* heb je kennisgemaakt met levensbeschouwelijke ‘rijke’ vragen en de manieren waarop antwoorden gegeven worden: met verhalen, ervaringen, gebeurtenissen en inzichten.
* heb je je ontwikkeld in het stellen van rijke vragen en het stimuleren van kinderen in hun zoektocht naar het antwoord.
* heb je gereflecteerd op de eigen attitude bij het behandelen van vragen in de klas.
Studiebelasting: 4 uren
Trainer: H.M. (Erik) Idema
Erik Idema is schrijver en uitgever van lesmaterialen.
De deelnemers hoeven niet per se een exemplaar van het boek te hebben. Kwintessens stelt de eerste twee hoofdstukken beschikbaar.
Planning
Module | Datum | Van | Tot | Locatie |
wo 18-3-2026 | 16:00 | 20:30 | Hart van Vathorst - Amersfoort |