Activerende werkvormen
Een didactische nascholing - ONLINE Cursus
Inhoud
Vergroot de betrokkenheid van leerlingen in je les en laat hoofd en handen in beweging komen!
Hoe kun je je leerlingen nog meer betrekken bij jouw les? Hoe zorg je ervoor dat het zweet bij je leerlingen op de rug staat en niet (alleen) bij jou, als vakleerkracht? Hoe kun je leerlingen zelf in actie laten komen in de korte lestijd die je hebt als vakleerkracht vormingsonderwijs?
In deze online nascholing wisselen we ervaringen en inspirerende ideeën uit en word je bijgepraat in de nieuwste relevante inzichten. Je maakt kennis met een aantal handige modellen én ontvangt een schat aan concrete activerende werkvormen.
Er komen verschillende coöperatieve werkvormen voorbij, modellen die je direct in kunt zetten in de klas, aangevuld met werkvormen vanuit de didactiek van ‘bewegend leren’. Daarnaast is er aandacht voor een aantal nieuwe inzichten rondom dit thema, die we samen vertalen naar de context en praktijken van het vormingsonderwijs. De theorie van meervoudige intelligentie (Gardner) vormt een rode draad in het aandacht hebben en oog houden voor diversiteit binnen je groep en in de keuzes die jij zelf maakt bij het vormgeven van je lessen.
Een praktijkgerichte bijeenkomst, die gebouwd is op ‘grote inzichten’, maar die bol staat van de kleine praktische ‘tips and tricks’, dus helemaal gericht op jouw onderwijspraktijk! Want samen op ontdekkingstocht gaan blijft toch het hart van onderwijs…!
Deze nascholing wordt ook op locatie aangeboden.
Na deze nascholing…
* heb je kennis opgedaan over verschillende visies en modellen rondom activerende werkvormen en meervoudige intelligentie.
* heb je opgedane inzichten vertaald in concrete werkvormen die relevant zijn voor je eigen onderwijspraktijk.
* heb je ervaren wat (online) activerende werkvormen doen met je eigen betrokkenheid en motivatie
* heb je onderzocht hoe jij dit in je eigen onderwijspraktijk een passende plek kan geven.
Studiebelasting: 3 uren
Trainer: A.M. (Myrthe) Kelder
Myrthe Kelder heeft ervaring als docent Levensbeschouwing in PO en VO. Daarna is ze bijna 10 jaar als opleidingsdocent aan het werk geweest voor verschillende pabo’s. Momenteel is ze identiteitsbegeleider en adviseur identiteit voor besturen, directies en schoolteams in heel Nederland.
Ze is daarnaast al jaren als auteur en redacteur betrokken bij de methodiek Op weg met verhalen.
Planning
Module | Datum | Van | Tot | Locatie |
Online bijeenkomst | wo 29-10-2025 | 15:00 | 18:00 |