Leren van verhalen
Een podcast over de didactiek van verhalen vertellen Podcast
Inhoud
Verhalen zijn voor veel vakleerkrachten een belangrijk onderdeel van de lessen. Verhalen zetten kinderen aan het denken en laten iets zien van de traditie waar ze uit voortkomen. Maar wat ‘gebeurt’ er nu precies als je een verhaal inzet in de klas? Hoe worden verhalen bronnen van ontmoeting en ontdekking? Hoe zorg je er als docent voor dat verhalen betekenisvol worden voor de kinderen? Daarover gaat het in de podcast ‘Leren van verhalen’.
In vijf afleveringen (van elk ca. 15 min.) worden verschillende aspecten en voorbeelden besproken van het ‘leren van verhalen’. In elke aflevering wordt een opdracht gegeven, die je na afloop inlevert bij de trainer.
De podcast is als volgt opgebouwd:
Aflevering 1: Narratieve didactiek: het verhaal als ontdek- en ontmoetingsomgeving. Het verhaal kan een ‘ruimte’ creëren waarin kinderen met verschillende culturele, sociale en levensbeschouwelijke achtergronden samen tot leren kunnen komen.
Aflevering 2 & 3: Levensvragen herkennen in verhalen. In levensbeschouwelijke verhalen kun je vragen over zin en betekenis op het spoor komen. Aan de hand van voorbeelden onderzoeken we hoe die vragen herkenbaar worden.
Aflevering 4: Spelen met verhalen. Verhalen zijn geen statische uiteenzettingen. Veel verhalen hebben een eeuwenlange geschiedenis van doorvertellen en betekenisgeving. Dat proces kan doorgaan in de klas door te ‘spelen’ met verhalen: bijvoorbeeld door een perspectiefwisseling, aandacht voor specifieke elementen, identificatie, denken in scenario’s.
Aflevering 5: Hoe maak je een verhaal betekenisvol in de klas? Ingangen voor vragen, werkvormen etc.
Na deze nascholing…
- heb je je verdiept de kennis van narratieve didactiek, waarbij het verhaal wordt benaderd als ontdek- en ontmoetingsomgeving.
- heb je geleerd welke levensvragen in verhalen aan de orde komen en op welke manier.
- heb je levensvragen in verhalen herkend en de vaardigheid versterkt om deze vragen met kinderen te onderzoeken.
- Heb je technieken geleerd die kunnen worden ingezet bij het ‘spelen met verhalen’, zoals perspectiefwisseling en het denken in scenario’s.
- Heb je gereflecteerd op de eigen omgang met verhalen in de klas.
- Heb je een houding ontwikkeld waardoor kinderen met verschillende sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergronden de ruimte krijgen om samen tot leren te komen.
Studiebelasting: 4 uren
Trainer: H.M. (Erik) Idema
Erik Idema is schrijver en uitgever van lesmaterialen.
Podcasts
Vakleerkrachten die zich aangemeld hebben, ontvangen op 6 november de podcasts. In week 48 moet de bijbehorende opdracht worden ingeleverd.
Planning
Module | Datum | Van | Tot | Locatie |
Podcast | do 6-11-2025 | 10:00 | 16:00 | |
Thuisopdracht inleveren | vr 28-11-2025 | 8:00 | 22:00 |