Lesgeven aan kleuters
Theorie en praktijk voor vormingsonderwijs aan jonge kinderen Cursus
Inhoud
Kleuters leven en ervaren impulsief. Ze gaan veelal uit van zichzelf en verwachten dat volwassenen hen helpen. Ze hebben behoefte aan geborgenheid en vertrouwen. Hun wereld is rijk aan verbeelding. Dat wat ze om zich heen zien en ervaren spelen ze na.
Ook kunnen jonge kinderen enorm onder de indruk raken van sfeer, van verhalen of van rituelen. Vanuit hun eigen ervaringen en leefwereld denken ze na over het leven. Groeit hun spiritualiteit. Kunnen ze zich verwonderen en denken ze na over de verbondenheid met een levensbeschouwelijke wereld.
Tijdens deze cursus verdiepen we ons in de algemene ontwikkeling van het jonge kind. Waar hebben ze behoefte aan wanneer wij ze een les vormingsonderwijs aanbieden?
Samen vullen we onze gereedschapskist met die tools om op inspirerende wijze jonge kinderen te begeleiden in hun zoektocht naar de zin van het leven. We bekijken enkele lessen voor kleuters en verdiepen ons in het specifieke hiervan. We kijken naar korte rituelen. En brainstormen rondom een kleuterlied. Wat kun je hiermee in de praktijk?
Na deze cursus...
- kun je een verbinding tussen theorie en praktijk van het lesgeven aan kleuters leggen.
- heb je een les ontwikkeld, uitgevoerd en in de reflectiebijeenkomst besproken.
Cursusduur: 7 uren.
Cursusleider: L. (Liesbeth) Winters-Jonas
Liesbeth Winters heeft een eigen praktijk als kinderpastor en ontwikkelaar van projecten rondom zingeving. Ze ontwikkelde het concept voor de kleuterlessen van Op weg met verhalen. Liesbeth is oorspronkelijk opgeleid als kleuterleidster en studeerde later theologie. Ze heeft jarenlange ervaring als docent Vormingsonderwijs.